Journalister köper sökord

På scen: Kristina Karlsson, Mediaedge. Krister Karjalainen, Arla Foods, Stina Honkamaa, Google Sverige.
Arla Krister visar på sin affärsödmjukhet genom att ge både Stina och Kristina en liten fina Arlagåva innan snacket börjar. En mjuksko!. Mmmm, va fint Krister.
Precis som alla vet, och som flera av pratstunderna här på SMW handlar om, så riktar även denna lilla dragning in sig på att företagens pengapåsar blir allt större för satsningarna på onlinemarknadsföring. Kristina ger en ingång i diskussionen där hon helt krasst säger att, företagen är riktigt dåliga på att välja modell på nätet. Och det är klart hon tycker det, hon vill väl få mer jobb och fler kunder. Men det var ändå intressant att höra detta eftersom onlinemarknaden blir mer komplex som gästerna uttryckte det. Några direkta tips till annonsörerna kom inte Kristina med bortsett från att hon höjde ett varningens finger för att trampa in på användarnas/tittarnas integriteten på nätet.
Stina Honkamaa som knegat 12 veckor i rollen som VD för Google gör sen en intressant reflektion från sitt besök i UK och tidningen The Sun i veckan. Där sitter nämligen ett antal journalister på redaktionen med sina egna Ad-words konton på Google för att jaga klick i sökmotorn till publicering av nyheter. Stina gav Svennisaffären/Shinawatra affären som ett exempel. För er som hatar fotboll, så är tränare i Man City, de ska man veta!..men han är bara kvar säsongen ut när klubbens galne ägare Taksin Shinawatra i veckan gav svensken sparken. Det som The Sun gjorde innan den nyheten släpptes var att man köpte på sig alla sökord kring Svennis och Man City för att vinna läsarna till sin sajt när nyheten sen släpptes. Journalistiskt rätt eller fel? Kommentera gärna. //Aa

Advertisements

1 Response to “Journalister köper sökord”


  1. 1 stockholmare maj 8, 2008 kl. 3:51 e m

    Jag tycker att det känns rätt guerillaktigt att sitta och köpa sökord. Är det för enkelt för att någon kommit på det innan. Jag tycker att det träffar mitt i prick på var gränslandet kommer att gå, snart kommer varje journalist att bedriva egna ad word kampanjer för att få upp sina artiklar högt upp. När det blir viktigare än vad mans skriver eller var man skriver då är det inte längre journalistik.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: