Ska bra reklam få rabatt? Det tycker Carl Wåreus, OMD, som anser att
det allt tätare mediabruset tröttar ut mottagarna och förstör effektiviteten hos reklamen. I andra ringhörnan återfinns Anders Ericson från Sveriges Annonsörer som varken vill se mindre reklam eller att bra reklam ska premieras med rabatter.
Det blir en intressant och ibland ganska hätsk debatt. Anders Ericson gillar inte förslaget och kallar det dumt:
”Vi behöver inte en smakdomstol som ska avgöra vad som är bra reklam. Förslaget känns populistiskt.”
Ericson gillar inte heller förslaget att minska reklamvolymerna för att istället öka priset och menar att det skulle leda till att ”de stora fiskar” skulle bli de enda som hade råd att annonsera i tv. Carl Wåreus menar att mediaägarna ska se reklamen som en del av deras material, att underhållande reklam kan bli ytterligare ett skäl att titta på en viss kanal.
Ett sådant förslag faller på sin egen orimlighet. Det är en omöjlig uppgift att bedömma vad som är bra respektive dålig reklam.