Det är coolt att vara god!

Kliv in i styrelserummen och se till att företagen tar sitt ansvar!

Det menar Rolf Skjöldebrand från Brand Management vill slå ett slag för att medie och kommunikationsföretag måste själva ta upp frågor om hur företaget tar ansvar för sin verksamhet.

– kunderna är mer medvetna idag och det går fort. Kunderna kommer att välja bort vissa medieval.

Rolf berättar om några exempel hur fort det kan gå.

För några veckor sedan hade vi ju Credit Suisse som tillverkat fotbollar som de ville skänka bort. Men en journalist kollade upp hur de tillverkats och hittade en fabrik i Pakistan där barnarbetare satt till sent på kvällen och sydde bollar. Resultatet blev att de fick slänga alla bollar.

Rolf menar att alla vi måste ta eget ansvar.
– Vi måste ställa oss upp och ta ställning, och göra det till en strategisk del av all kommunikation.

Han fortsätter:
– Näringslivet varit laid back och inte satsat – men nu slår det igenom på konsumentnivå, det kommer att påverka sista raden…

Rolf hoppas att företagen kommer att agera tydligare nu när regelverket faktiskt hunnit ikapp.
Rolf.
– CSR heter numera corporate social accountability! Det kommer att finnas ett ansvar att utkräva!

Rolf uppmanar alla att läsa på, här är hans tips på böcker:

The tipping point
The world is flat
Stirring it up
The spectrum
Firms of endearment
World changing

Så ut på Amazon eller egen bokleverantör och sök efter böckerna.
Patrik

Annonser

0 Responses to “Det är coolt att vara god!”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: