”De är inte mina kompisar”

Efter att ha inlett pratstunden med en ganska skön anekdot om varför herr Brunegård inte blev journalist kom den evigt positive Stampen VD:n igång. Anekdoten var ifrån när Tomas jobbade på lokalradion i Borås. –Det var ett av de mest oglamorösa jobba jag någonsin haft, säger Brunegård. Därefter tog Tomas karriär flera vändningar, med en visit på Burger King, och jobb med deras marknadsföringsfrågor. Woppern är förövrigt den frikyrklige Brunegårds favoritkäk. Kontentan av Brungårds babblande landade tillslut i att Mediehusen måste ingå partnerskap med sina annonsörer i allt större utsträckning. Två exempel på det var Stampens samarbete med Stadium samt med BMW i samband med Rolling Stones konserten i Göteborg.
Sara Örvall Bonnier och Leif Pagrotsky i egenskap av delägare i tidningen Offside, dyker sedan upp. Det som upprör Leif framförallt är annonsörernas inblandning i det journalistiska arbetet. –När jag kommer hem från jobbet, vill ta det lugnt, och slår därför på TV. Där blir jag matad av en massa information som inte är ämnad för mig journalistiskt. T.ex. TV4, de är inte mina kompisar, de är någon annans kompisar, annonsörernas kompisar. Det känns tråkigt, säger Pagrotsky. Alla enas om att detta är ett problem, men Sara och Tomas glider lätt undan i diskussionen när Leif kräver ett svar på hur det kan komma sig att mediehusen i allt större grad sätter annonsörerna i centrum och inte tittarna. //Aa

0 Responses to “”De är inte mina kompisar””



  1. Kommentera

Kommentera

