Mindre megafon och mera nisch.

På scenen sitter cheferna för sveriges två största webbsajter, Mattias Fyrenius från TV 4 och Kalle Jungkvist från Aftonbladet.

De ska prata om framtiden.

Matthias Fyrenius är rätt tydlig med strategin:
Vi bygger nischsajter. Vi vill från det breda till det nischade.

Det intressanta är att de har blykoll på hur besökarna beter sig och vilka de är.

Man talar till och med om prime time. För aftonbladet finns det en tydlig peak kring 20.00.

Kalle Jungkvist:
vi har vår peak 20.00 Det är mest kvinnor, de söker webb tv, bloggar eller sociala sajter. De söker främst nytta som våra resesajter, föräldrasajter etc.
Våra manliga besökare startar ofta dagen med en rejäl genomläsning av hela sidan, sedan kollar de oss under dagen. På kvällen är det mer nischat och mer webb tv.

Mattias Fyreniuys
Vi har en prime time på nätet på kvällen. Det finns givetvis en stark koppling till det som går på TV, vi ser en en explosion av användandet efter programmens slut. Det är också mer webb tv på kvällen. Vi lyfter fram våra nyttosajter på kvällen.

Trenden är i alla fall tydlig. Det blir mer rörlig form än text form. Publiken vill se tv på nätet. Men det finns annat spännande som sker, Kalle Jungkvist vill slå ett slag för den nya sajten Snack.

Kalle Jungkvist:
Snack innebär en revolution för journalistiken.
Vi ser att medborgarna har makten, i bloggar, i forum, och de ifrågasätter oss.

Vi är inga megafoner, vi måste ha ett samspel. Vi måste skapa denna relation till läsaren, det är essentiellt.

I Snack vill Aftonbladet även lyfta statusen på läsare som skriver för dem, De vill ha bort anonymiteten i bloggar och inlägg. Men det finns självklart en kommersiell sida av myntet, frågan är hur detta skifte i kommunikationen avspeglar sig i annonseringen

Mattias:
Vi vill ner på dagsnivå när det gäller annonsering.
Och skapa mer beteendestyrd annonsering, som Polarn och Pyret som annonserade på våra vädersidor där vi pushade olika typer av kläder beroende på väder.

Kalle
Vi måst modernisera våra sajter, skapa behovsstyrd annonsering. Det innebär stora förändringar och vi måste hitta nya sätt att nå våra läsare.

Det fanns en viss ödmjukhet hos de båda cheferna på scenen, och kanske måste vi noga följa deras utveckling för de har satt trender förut.
PH

Annonser

0 Responses to “Mindre megafon och mera nisch.”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: