Kändisar del 2.

Ja ska man ha kändisar i reklamkampanjen?
Tre nya personer på scenen, Bosse Rönnberg, Ulf Ahlstrand och Ulf Kvensler.

Ulf Ahlstrand var med och skapade Elgiganten kampanjen med Dogge. Från början var det en kort kampanj som skulle verka på kort tid, tre dagar under en julhelg. Det blev en succe som kunde upprepas.

– Först ska det vara helt oväntat – sedan ska det kännas självklart. Det låter enkelt men är svårt, säger Ulf Ahlstrand. Det funkade med Dogge.

Bosse Rönnberg vill höja ett varningens finger för att ha med kändisar i reklamfilmer.
BR
-Ibland är det lite för enkelt att ta till en kändis. Det är ursäkt för reklambyrån. Kan det bli mer fel än när Ingemar Stenmark gjorde reklamfilm för kopieringsmaskiner. Karln hade ju inte varit inomhus på flera år. Det sviktar i logiken.

-Sedan kan ju kändisen ta över. Ta Kajsa Bergkvist kampanjen – vem vet vad hon ger reklam för, fortsätter Bosse.

Ulf Kvensler har blivit känd för sin medverkan i OK/Q8 filmerna , tönten som inte kan laga bilen.
– Jag har blivit lite mera känd och det har varit positivt för mig, folk på stan är mycket trevligare.

Med Ulf vill inte bli OK/Q8 mannen med hela svenska folket. Så han tackade nej till att vara med i flera filmer.

– Jag tror att det är svårt att upprepa en succé. Jag ville inte bli känd som OK/Q8 mannen, säger Ulf Kvensler.

Men det gick inte så bra. Istället bestämde sig kunden att köra de gamla filmerna i två år till.

– It backfired, skrattar Ulf Kvensler. Nu är det bara två år till…

Jan Scherman kommer med ett sista inlägg till ämnet kändisar i intervjun efter:

– Redan 1958 kapades hela landslaget av reklamköpare som Coca Cola och Grundig lovade TV apparater till hela laget.

Jan Scherman läser just nu Arne Norlins bok När fokhemmet fick VM fotbollen, en bok om fotbollsVM 1958.
– Det är en lysande historia om hur hur Sveriges Radio planerar att lägga reklam i TV. Men Sveriges Radio fick för lite betalt. Så det blev inget.

Vad blev det för slutsats av kändis debatten? Kändisarna tjänar pengar och kanske stärker sina varumärken och annonsörerna solar sig i glansen. Vi kommer nog att få se mer av detta utan tvekan.

När till och med reklamfilmerna blir en nyhet, då måste man ju säga att det lyckats, eller så är det ett tecken på alltings kommersialisering. Vad tycker ni, mer eller mindre kändisar i reklamen, Funkar eller inte??

PH

Annonser

0 Responses to “Kändisar del 2.”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: