Jan Scherman på scen

Jag lider inte av mitt svåruttalade efternamn, stava det som ni vill eller säg det hur ni vill jag svarar ändå, inleder Scherman med.
Två tråkiga besked rörande indragning av Allsvenska matcher och Nobel? Jag ber om ursäkt för att jag skrattade åt Nobels besked, det var klantigt, men det var också mitt sätt att reagera.
Scherman berättar att det ofta pumpar adrenalin i sådana situationer. Beskedet rörande fotbollsdomen från Hovrätten får Scherman in på en lapp under ett möte på 4an. – Skulle precis gå igenom fotbollsrättigheterna på 4an, komiskt nog. – Nu jävlar annamma ska vi ta fajten, för fotbollsrättigheterna, var mitt resonemang.
– Jag är ibland otaktisk och korkad, men att sitta på den här scenen och kommentera Nobel och fotbollsfrågan vidare kommer jag inte att göra.
/Om vinst och framtid/
TV4 har som medieföretag utvecklats något orhört! För att uttrycka mig lite osvenskt, säger Jan.
Vi rustar oss för dåliga tider med den fina vinst vi gjort på 600 miljoner kronor berättar Jan, -Mycket går tillbaka till verksamheten är jag glad att berätta. Vi fortsätter att trycka ut nischkanaler, vi kommer att rulla ut ett gäng nya sajter, satsa på regionala biten, och en del härlig program till hösten som jag inte avslöjar här.
Tillväxt är bästa sättet att möta kundernas behov. Med Jonas Bonnier som ny koncernchef kommer vi antagligen att satsa på tillväxt. Men på frågan om 4an ska köpa Canal+, håller sig Scherman passiv. Diskussionen avslutas med att Scherman ger Patrik Peter en föreläsning i undersökande journalistik och frågeställningar med sin torra humoristiska ton, eftersom moderatorn Patrik inte ger sig i frågan om 4an är intresserade av Canal+.
/Om ledareskap/
Jag har varit på 2 ledarskapsutbildningar. En på SVT där vi byggde lego. Katastrof berättar han. Sen besökte Scherman Gunde Svan som gjorde succé med sin utbildning föra att han lärde sig att det krävs flera olika typer av personligheter i en ledningsgrupp. Men rent generellt verkar inte Scherman digga ledarskapsutbildningar.
/om mediebyråerna/
Gör mediebyråerna ett bra jobb? Mediebyrån är extremt viktiga, men det finns ett generalproblem. Jag skulle vilja bjuda in alla byråer och ta bort 6% modellen. Vi ska betala mediebyråerna för tid, direkt till dem. Jag har pratat med flera kanalchefer och de är också ense om detta. Scherman avslutar med att han vill få detta klart till sommaren, och manar till dialog med byråerna.

//Aa

Kommentera

