Jeffrey Cole kommer till stan

Hej, jag heter Leon Burling och är en av dem som kommer att skriva för StockholmMediaWeek:s liveblog i år. Jag är nyutbildad tv-producent på Dramatiska institutet och kommer förutom att följa SMW som helhet att ha ett specialfokus på de internationella gästerna. En debatt jag också är nyfiken på att följa är vilka visioner för framtidens tv som kommer att presenteras. Det är ju ett område som är ständigt aktuell, men särskilt idag där de flesta kanaler satsar stort på Internet, inte minst med nytillskott som TV4:s Nyhetskanalen.se och SVT:s Play Rapport.

 

Ett av de tyngsta namnen på årets SMW är professor Jeffrey Cole, Center for the Digital Future, Los Angeles. Han är en man som har väglett såväl Bill Clinton som George Bush att hitta digitala kommunikationslösningar. Man kan läsa om honom att han har undervisat över 35 000 studenter och under den kommande veckan börjar vi alla hjälpa honom upp mot 36 000-strecket.

 

Under 2007 års Cannes Lions höll Jeffrey Cole ett seminarium som tog upp ämnen som ”Web – ett hot mot tv?” och ”Vad kan den uppkopplade världen lära sig av 30 år av tv-reklam?”. Mina förhoppningar på hans framträdande under årets SMW är dels att höra en uppdaterad version av dessa ämnen, höra mer om hans framtidsvisioner för tv, affärstänkande för tv på webben och framför allt att han sticker ut hakan. Min största förhoppning är att bli förvånad, att höra någonting nytt som sätter igång mina egna tankar.

 

Jag hoppas kunna återkomma med vad hans förväntningar är inför årets mediavecka, annars kommer jag rapportera live från hans föreläsning 10.45, torsdag 8 maj. För det och mycket annat följ oss här på SMW Live.

0 Responses to “Jeffrey Cole kommer till stan”



  1. Kommentera

Kommentera

