Varför bryr vi oss?

Jag gör ett test på SVTs hemsida, hur mycket kan du om Melodifestivalen? 10 frågor senare få jag domen, -Inte så illa, du verkar veta en hel del faktiskt. Inte så konstigt när jag fullkomligt pumpas med melodifestival under flera månader per år. Utbredningen är ju enorm, etnologen Ulf Hamilton liknar samlandet framför tv:n och att folk klär upp sig med julfirande. Statoil, EMA Telstar och MQ  med flera gör storbusiness av evenemanget .  Intressant att så många kommersiella bolag tjänar storkovan på en SVT-produktion. För övrigt så är Castens gäster oense om det blir vinst för The Ark och Sverige i Helsingfors. Själv tror jag på vinst.

Anna.

2 Responses to “Varför bryr vi oss?”


  1. 1 Linda maj 10, 2007 kl. 4:24 e m

    Jag såg en reklam på tv häromdagen för MQ. Jag frågade personen som satt i soffan bredvid mig om låten som spelades i reklamen var vinnarlåten av The Ark. Mitt soffsällskap reagerade som om det var den mest korkade fråga han någonsin hört.
    – VA??? Hur har du kunnat missa det?????
    Tja, med tanke på att jag befunnit mig i utlandet de senaste månaderna så tycker jag att det var en ganska okej fråga att ställa. För inte bryr jag mig särskilt mycket egentligen, men lite koll vill man ju ändå ha så att man kan hänga med i snacket…

    För snackas gör det… trots att de som erkänner att de tittar på Melodifestivalen är väldigt få…

    /Linda

  2. 2 Jensan maj 10, 2007 kl. 10:22 e m

    …tja förstår din frustration över att ”hänga med” i det kommersiella glitterbruset av nonsensnews. Dock finner jag mig själv språkandes högt och lågt med kreti och pleti över fenomenet melodifestivalen och den höga (?!)nivå av låtar som gick till den svenska finalen.
    Har till och med hört mig själv säga meningar som ”men visst är det kul att enkla lärare som Marie Lindberg får synas i etern” och i efterhand tänkt ”fan vad ytligt”.
    Men till syvende och sist har jag fört ett kanske annars obefintligt samtal med en person som lätt skulle streamats förbi av veckans måsten och skall.

    Så ta dig i kragen försök se bortom flärden och finn djupet i att vi tillsammans når varandra i en vardag av jäkt och hunger efter dagsfärsk sanning.


Kommentera

