Var är Daniel Collert?

Dag 2- 9:00

Ska ny typ av finansiering lösa den svenska filmkrisen som det så ofta snackas om.

Jag är mest besviken för att Daniel Collert inte kom. Varför är han så intressant? För att han har varit tillsammans med Victoria. Jag skäms. 

Diskussionen med Cissi Elwin, Sonets Peter Possne och producenten Göran Lindström handlar om varifrån stödet till svensk film ska komma. Produktplacering, SFI-stöd och från annat håll. Peter Possne slår fast att kvalité och pengar inte alltid är samma sak. Filmer som Hata Göteborg och Farväl Falkenberg lyfts fram som exempel där filmare gör filmer för i princip inga pengar  och sen kan få stöd för att göra kompletterande scener, färdigställa och distribuera filmen. Ingen pratar om filmarnas löner. Hur ska de överleva? Slit med en film i ett år gratis, men hej grattis ni kan få lite pengar för att få färdigställa den.

I övrigt tycker jag att det är intressant att Cissi Elwin tror att nedladdningen av film kan lösas med utökad lagstiftning och att det är politikernas ansvar att lösa denna nya tids problem. Jag ställer mig tveksam.

Vad tror ni, kommentera!

Anna.

1 Response to “Var är Daniel Collert?”


  1. 1 Henrik Carpelan maj 10, 2007 kl. 4:39 e m

    Jag håller med. Jag tror inte att skärpt lagstiftning kommer att stopppa den illegala nedladdningen av film. Det går inte att stoppa en naturlig utveckling genom att förbjuda den, snarare måste filmbolagen och distributörerna av svensk film hitta nya lösningar för att bli en del av denna utveckling.
    För övrigt tror jag att svensk film behöver fler filmproducenter som Daniel Collert, någon som vågar ta risker och verkligen tror på de egna projekten. Synd bara att just hans filmer är så dåliga…
    Kanske har herr Collert till och med åsamkat svensk film mer skada än nytta genom bottennapp som ”Exit” och ”Gangsters”. Tiden kommer att fälla det sista avgörandet om hur det ligger till med den saken.


Kommentera

