Framgång på webben – web 2.0

Under programpunkten Massmedia – ett 1900 tals begrepp diskuteras webben och internet. Det går fort när Casten fyrar av välriktade frågor till tre entreprenörer. Kanske för fort för den kanske viktigaste trenden inom media idag.

Nu vill användarna vara med och skapa innehållet på nätet och göra det till sitt. Det hela går under namnet web2.0. Det bästa exemplet är uppslagsboken Wikipedia – som skrivs av besökarna på Internet. Vilket, enligt kritikerna, leder till att Pamela Andersson sida är fullspäckad medan mer klassisk kunskap inte generar innehåll.

Det är tre framgångssagor som presenteras:
Damon Rasti startade tjuvlyssnat.se efter en förebild från overheardinnewyork.com.

overheard in new york
Idag har tjuvlyssnat.se 60000 – 70000 besökare per vecka. Damon är en sann entreprenör och har gjort bok av innehållet på sajten och har flera nya webbprojekt på gång. (Mer att vänta senare i veckan i samarbete med ett stort mediehus – kan det vara Aftonbladet??)
– Det är två nyckelord som gäller för framtidens Internet: personligt och lokalt säger Damon.

Joakim Grönvall, från Bilddagboken.se , en kanske inte så unik idé som startades av två killar i en källare i Uppsala.
– Efter ett år hade vi 20-30 användare. Varav 10 vi inte kände. Det var stort.
Idag är det andra siffror som gäller (från nätet)
44489746 bilder
235850 bilddagböcker
2486 uppdaterade dagböcker idag
15755 nya bilder idag
23918 album

– Vi lyssnar på våra användare, även om det tar tid. Det är så vi lyckades, säger Joakim.

Sist ut är Anders Nettelbladt från Svenska Fans. Startade av två AIK fans i en källare i Djursholm.
Idag 225000 besökare. 97% män. Något som annonsörerna gillar.
Mycket av innehållet skapas av fansen själva.
– vi fick mycket hjälp att växa av vår mediebyrå Starcom – de hjälpte oss vara kreativa.
Svenska Fans lät användarna skapa egen reklam.

Anders verkar ha lyssnat på Damon (lokalt och personligt) – nu ska de presentera en ny tjänst som heter Grusplan där korplagen kan bygga egna sidor.

Tre personer som lever på sina webbsidor – där ser vi tydligt att webb 2.0 kommer att vara lönsamt. Ett annat kännetecken för framgång på webben är att bygga samarbeten, Tjuvlyssnat lierar sig med ett stort mediehus (mer kommer om det) och bilddagboken jobbar med Lunarstorm.

Patrik

Annonser

1 Response to “Framgång på webben – web 2.0”



  1. 1 Bilddagboken stats « Fyra nyanser av brunt Trackback vid maj 9, 2007 kl. 11:32 f m

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: