Förstår vi unga tittare inte SVT:s höga kvalitet?

Hur förklarar man som SVT:s VD att företaget gör ett stort tittarras under april? Eva Hamilton gör som bäst ett försök att försvara varför hennes två huvudkanaler går kraftigt nedåt under den senaste månaden. TV4 vinner stort över SVT1.
– De kommersiella kanalerna satsar på program utanför prime time till skillnad från SVT. TV4 har Malous show på förmiddagarna, det kommer vi inte att göra, berättar Eva.

Jag, 28 år gammal, förvånas över att hon inte vågar nämna att man gjort en rad pinsamma felsatsningar under de senaste åren – dessutom med unga som alibi. Nämner Bingo Royale, Förfest hos Gabriel, Toppkandidaterna, Veckans president och Det känns som fredag. Satsningar som ska nå unga men som de unga tittarna ratar eftersom kvalitén inte håller. Jo man tackar. Jag känner ofta inte igen mig i SVT-direktörernas bild av oss under 40 och vad de tycker att vi ska vilja se.

Tips på bra public service för unga som Eva kan kolla in; Lyxfällan (TV3), Du är vad du äter (TV3), I en annan del av Köping (TV4), Roomservice (Kanal 5), Insider (TV3) och Malmvägen (Kanal 5).

Till slut kom dock ett erkännande om att Bingo Royal kanske inte är världens bästa program för SVT. Hamilton påstår att ett projektledarbyt höjde programmet. Pinsamt att hon inte lägger skulden på de ansvariga genre- och programcheferna. Typiskt SVT.

Paul

Annonser

0 Responses to “Förstår vi unga tittare inte SVT:s höga kvalitet?”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: