Det nationella blir lokalt på nätet

Lokalt innehåll – vem vill ha det? Lätt att undra när man sitter vid Mariatorget på Söder i kungliga huvudstaden i ett Mediesverige som ofta gör lokal-tv/tidning/webb för oss innanför tullarna. Åtminstone som det ser ut här.

Lokala löpsedlar säljer. 500 olika lokala löpsedlar om villapriserna på respektive ort ökar upplagan, det är en sanning. Men det går inte att göra varje dag, berättar Thomas Mattsson, Expressen i en diskussion om lokala medier. Trenden är att vi går mot mer lokalt innehåll, lokala annonsmöjligheter men också att det lokala flyttar från print till webb. Kvällstidningarna har fått lokala undersajter. TV3 och TV4 erbjuder regionala och lokala annonsytor och Expressen investerar i Kanal lokal, (som för övrigt nästan är granne med Rival).

– De nationella medievarumärkena Aftonbladet och Expressens lokala nätsatsningar är på nästan alla orter starkare än de lokala tidningarnas motsvarande sajter, konstaterar Thomas.

Paul

Annonser

1 Response to “Det nationella blir lokalt på nätet”


  1. 1 Fredrik maj 9, 2007 kl. 11:53 f m

    goa panel
    ordet trovärdighet saknades dock i samtalet
    /FS


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: