Böcker och fiskpinnar hand i hand i butik

Boken har blivit en konsumtionsvara. Läs och släng, konstaterar Gunnar Ahlström, VD Akademibokhandeln, och Dorotea Bromberg, VD och ägare Brombergs, på scenen. Sitter på första raden och myser när jag hör det. Personligen bygger jag gärna pocketskrapor bredvid sängen. Mer än jag hinner läsa. Vem orkar i längden egentligen bära på en inbunden tegelsten i sängen, frågar jag mig.

Böckerna säljer mer än någonsin tidigare, inte minst pocket. Och författarna syns mycket mer. Men trots att vi köper läser vi tydligen inte mer. Nya mediekanaler gör att författarna blivit starkare varumärken idag. Google, Coca Cola eller kanske Liza Marklund?
– Idag har ska författarna ha egna logotyper, berättar Kajsa Ingemarsson som inte verkar ha något emot det.

Boken har blivit hippare hos publiken och mindre elitistisk. Willys säljer Harry Potter till underpris för att dra in kunder till butikerna. Boken är ett impulsköp idag. Böckerna ligger bredvid fiskpinnarna i matbutiken på hörnet. Jo tack, man har ju sett Dan Brown lite varstans.
– Om böckerna bara säljer är det bra, menar Dorotea.

Paul

0 Responses to “Böcker och fiskpinnar hand i hand i butik”



  1. Kommentera

Kommentera

