Battle of Metro – myt och varumärke

Pelle Törnberg kommer direkt från bolagsstämman och drar historier om Metro. Min karriär startade på Strix på 90 talet och då hade jag både Pelle och Casten som chefer på Strix. Kanse är jag färgad av det men det blir en ganska lättsam tillställning. Helt OK så länge historierna är kul.

pelle och casten

Historierna handlar om hur de tvingades smuggla in tidningar i Frankrike med privatbilar (300 000 ex) eller med hjälp av grönsaksbilar. Eller hur pengarna frös inne i Argentina och de tvingades till konkurs.

Det är myten om Metro som rebellisk tidning som sprids. Men idag är Metro ett stort varumärke och ekonomisk framgång är inte alltid garanterad. Idag startas gratistidningar som aldrig förr. Martin Jönsson från Svenska Dagbladet berättar att det publiceras 20 miljoner exemplar per dag i Europa. Alla mediebolag ska ha en gratistidning, säger analytikern Rasmus Engberg från Handelsbanken.

Pelle forsätter: I Köpenhamn finns det fler tidningar är läsare – men det är mer ett problem för Al Gore – (skratt i publiken).

Så oavsett om Metro ska säljas eller inte, är gratistidningar här för att stanna. Pelle Törnberg stiger ner från tronen så fort en ersättare hittats.

Patrik

Annonser

1 Response to “Battle of Metro – myt och varumärke”


  1. 1 Odd Klofsten maj 9, 2007 kl. 2:42 e m

    Lägg ut Johan Levin, klart intressant resonemang


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: