21.19 bloggfundering med nattmacka

Första dagen med live bloggen är över. Vi har suttit på första bänk och försökt ge er några bilder och intryck.

Vad saknades, vad fastnade och vad fick oss att skratta? Kanske är det högkonjunkturen som gör att tonen känns positiv och självrannsakan inte är på menyn under dagens seminarier?

Bäst var nog Eva Hamilton i diskussionen om public service – hon var rak och direkt och undvek inte svåra frågor. Hon berättade till och med om hur hon försökte bana väg för Annie Wegelius så att hon skulle få arbetsro (är SVT så farligt eller är det en myt?) och slussas in i jobbet på ett bra sätt.

Men Peter Örn, trots att han testade helium, hamnade inte lika högt på min lista. Han tog dock igen det mesta när han svarade på Castens sista fråga: Hur skulle du köra SR i botten?
PÖ: Ge mig själv sparken.

Kul.
Lite tamare blev det under debatten kring employer branding. Vad var egentligen frågan kan man undra. Det saknades sting och stringens.
Samma med gaming debatten. Som exempel på hur spel fungerar som annonsmedium kan man ta frågan om man ska annonsera i Second Life, eller är det en hype? frågar jag mig. Sveriges ambassad i Second Life har visserligen inte många potentiella besökare (enligt Patrik Sandberg från Starcom) men PR värdet av att starta den har gett vårt land publicitet världen över.

Annonsering i nya medier, eller i nya former, tycker jag handlar om att annonsörer snart måste vara överallt, kosta vad det kosta vill, för att nå sina kunder.
Internet har inga helt färdiga modeller för annonsering, även giganter som Youtube har ju väntat länge med att införa annonser. En av anledningarna är att de inte riktigt vet hur de ska göra. De kan tappa trovärdighet om de gör det på fel sätt, och därmed användare. Vad tänker mediebyråerna? Vilka strategier kommer att vinna? Vilka varumärken och branscher slår igenom?

På världens största TV mässa, NAB i Las Vegas, för några veckor sedan upplevde jag en TV bransch som oroligt försökte förstå Internets våldsamma framfart. Frågan på allas läppar var hur TV industrin ska ställa sig till det faktum att kunden nu regerar och bestämmer över när, hur och var de vill konsumera TV?

Morgondagens smörgåsbord serverar film, bloggare, terrorbalans, rekrytering, Jonas Bonnier, prisutdelning, mackor och förstås festen. Jag och Paul är där, med Anna.

Patrik

Annonser

1 Response to “21.19 bloggfundering med nattmacka”


  1. 1 Andreas maj 10, 2007 kl. 10:03 f m

    Tack för en bra bloggsammanfattning för oss som inte har någon möjlighet att delta.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s





%d bloggare gillar detta: